Jump to content
IslamicTeachings.org
Sign in to follow this  
ummitaalib

Sexual intercourse if Bleeding ends Early

Recommended Posts

Is it permissible to have intimacy if the bleeding ends before the haidh pattern?

Q: If I bled for nine days last month and this month I bled for five days, can I have relations with my husband after five days?

b.jpg

A: No, it is not permissible. Since your previous haidh pattern was nine days, it is compulsory to refrain from relations for nine days as it is possible that the bleeding may recommence.

And Allah Ta'ala (الله تعالى) knows best.

( ويحل وطؤها إذا انقطع حيضها لأكثره ) بلا غسل وجوبا بل ندبا ( وإن ) انقطع لدون أقله تتوضأ وتصلي في آخر الوقت وإن ( لأقله ) فإن لدون عادتها لم يحل وتغتسل وتصلي وتصوم احتياطا وإن لعادتها فإن كتابية حل في الحال وإلا ( لا ) يحل ( حتى تغتسل ) أو تتيمم بشرطه ( أو يمضي عليها زمن يسع الغسل ) ولبس الثياب ( والتحريمة ) يعني من آخر وقت الصلاة لتعليلهم بوجوبها في ذمتها حتى لو طهرت في وقت العيد لا بد أن يمضي وقت الظهر كما في السراج وهل تعتبر التحريمة في الصوم الأصح لا وهي من الطهر مطلقا وكذا الغسل لو لأكثره وإلا فمن الحيض فتقضي إن بقي بعد الغسل والتحريمة ولو لعشرة فقدر التحريمة فقط لئلا فقط لئلا تزيد أيامه على عشرة فليحفظ ( و ) وطؤها ( يكفر مستحله ) كما جزم به غير واحد وكذا مستحل وطء الدبر عند الجمهور مجتبى.(الدر المختار 1/294-297)

قال العلامة ابن عابدين-رحمه الله-: (قوله إذا انقطع حيضها لأكثره) مثله النفاس، وحل الوطء بعد الأكثر ليس بمتوقف على انقطاع الدم صرح به في العناية والنهاية وغيرهما، وإنما ذكره ليبني عليه ما بعده قال ط: ويؤخذ منه جواز الوطء حال نزول دم الاستحاضة اهـ وقدمنا عن البحر أنه يجوز الاستمتاع بما بين السرة والركبة بحائل بغير الوطء ولو تلطخ دما. اهـ وهذا في الحائض، فيدل على جواز وطء المستحاضة وإن تلطخ دما وسيأتي ما يؤيده فافهم (قوله وجوبا) منصوب بعامل محذوف أي بلا غسل يجب وجوبا، ومثله قوله بل ندبا (قوله بل ندبا) ؛ لأن قراءة - {حتى يطهرن} [البقرة: 222]- بالتشديد تقتضي حرمة الوطء إلى غاية الاغتسال فحملناها على ما إذا كان أيامها أقل من عشرة دفعا للتعارض بين القراءتين، فظاهره يورث شبهة فلهذا لا يستحب نوح عن الكافي قوله لدون أقله) أي أقل الحيض وهو ثلاثة أيام (قوله في آخر الوقت) أي وجوبا بركوي، والمراد آخر الوقت المستحب دون المكروه كما هو ظاهر سياق كلام الدرر وصدر الشريعة. قال ط: وأهمل الشارح حكم الجماع، ويظهر عدم حله بدليل مسألة الانقطاع على الأقل وهو دون العادة. قلت: قد يفرق بين تحقق الحيض وعدمه، وانظر ما نذكره قبيل قوله والنفاس لأم التوأمين (قوله وإن ولأقله) اللام بمعنى بعد ط (قوله لم يحل) أي الوطء وإن اغتسلت؛ لأن العود في العادة غالب بحر (قوله وتغتسل وتصلي) أي في آخر الوقت المستحب، وتأخيره إليه واجب هنا أما في صورة الانقطاع لتمام العادة فإنه مستحب كما في النهاية والبدائع وغيرهما (قوله احتياطا) علة للأفعال الثلاثة (رد المحتار1/294)

ومنها وجوب الاغتسال عند الانقطاع هكذا في الكفاية إذا مضى أكثر مدة الحيض وهو العشرة يحل وطؤها قبل الغسل مبتدأة كانت أو معتادة ويستحب له أن لا يطأها حتى تغتسل هكذا في المحيط وإذا انقطع دم الحيض لأقل من عشرة أيام لم يجز وطؤها حتى تغتسل أو يمضي عليها آخر وقت الصلاة الذي يسع الاغتسال والتحريمة لأن الصلاة إنما تجب عليها إذا وجدت من آخر الوقت هذا القدر هكذا في الزاهدي وأما مضي كمال الوقت بأن ينقطع دمها في أول الوقت ويدوم الانقطاع حتى يمضي الوقت فليس بمشروط هكذا في النهاية لو انقطع دمها دون عادتها يكره قربانها وإن اغتسلت حتى تمضي عادتها وعليها أن تصلي وتصوم للاحتياط هكذا في التبيين.(الفتاوى الهندية 1/39)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haidh pattern changing to ten days

 

Q: A woman's haidh normally lasts for 7 days. However, last month, her haidh was for 10 days.

1. If she stopped bleeding after 7 days this month, is it permissible for her to have relations with her husband؟

2. During haidh, what part of the wife's body can the husband take enjoyment from ?

A:

1. Since her haidh pattern changed to ten days, she should refrain from having relations with her husband for the entire duration of ten days.

2. During haidh, it is permissible for the husband to take enjoyment from the wife's body from above the navel and below the knee. At the time of intimacy, the area between the navel till the knee (including the knee) must be covered.

And Allah Ta'ala (الله تعالى) knows best.

والعادة تثبت بمرة واحدة في الحيض والنفاس دما أو طهرا إن كانا صحيحين (ذخر المتأهلين صـ 25)

لو انقطع دمها دون عادتها يكره قربانها وإن اغتسلت حتى تمضي عادتها وعليها أن تصلي وتصوم للاحتياط هكذا في التبيين (الفتاوى الهندية 1/39)

وأما الحائض والنفساء فحكمهما مثل حكم الجنب إلا إنه لا يجب عليهما الصلاة حتى لا يجب القضاء عليهما بعد الطهارة ولا يباح لزوجهما قربانهما (تحفة الفقهاء 1/32)

(وقربان ما تحت الإزار) أي ويمنع الحيض قربان زوجها ما تحت إزارها لقوله تعالى ولا تقربوهن حتى يطهرن وتحرم المباشرة ما بين السرة والركبة عند أبي حنيفة وأبي يوسف (تبيين الحقائق 1/57)

ويحرم وطؤها ويكفر مستحله ويستمتع بها ما فوق الإزار (الاختيار 1/28)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By ummitaalib
      Keeping a record of your menstrual cycle is absolutely essential because many rulings depend on it. It is extremely important to keep a record of the exact time and date when bleeding begins and stops. In cases where habits become irregular and problems arise, it is keeping a record which saves a woman from unnecessary hardship of rulings such as having to perform a Ghusl for every Salaah.
      A simple calendar can be quite sufficient though nowadays it is quite easy to keep a record with various apps which are easily available. Attached are different types of charts you can print out. 
      Yearly Menstruation Record Chart.docx
      Menstruation Recording Chart.docx
    • By Bint e Aisha
      Can a woman in Haidh and Nifaas read the manzil?
        Question and Answer:
      Q. Can a woman in Haidh and Nifaas read the manzil? Ur reply will be greatly appreciated
       
      (There may be grammatical and spelling errors in the above question. Questions are published as received)
       
       
      A. The Manzil consists of some chapters of the Qur’an that are not in the form of Dua. Therefore, it will not be permissible for a person who is impure or a woman in the state of menstruation or Nifaas to recite the Manzil.
      Mufti Suhail Tarmahomed
       
       
      Fatwa Department
      Jamiatul Ulama (KZN)
      Council of Muslim Theologians
       
      Jamiat.org.za
    • By ummitaalib
      Flowers for Women
      by Daughter of Khalid A. Qureshi
      Translation edited by Mufti A. H. Elias
      Special-Laws-For-Females.pdf
       
×
×
  • Create New...