Jump to content
IslamicTeachings.org

Haidh coming between kaffaarah fasts


ummtaalib

Recommended Posts

Q: I know that kaffaarah fasts have to be kept consecutively, with no break in between. My question is that if a female has to keep kaffaarah fasts, then how will she keep them consecutively, taking into consideration that her haidh will come between the fasts?

A: The days of her haidh are excluded from her kaffaarah days. Hence, immediately after the haidh ends, she should continue with the kaffaarah.

And Allah Ta'ala (الله تعالى) knows best.

قلت أرأيت المرأة يجب عليها شهران متتابعان فتحيض فيهما أتستقبل الصيام أم كيف تصنع قال إن كان الحيض يصيبها في كل شهر لا بد لها منه فعليها أن تقضي أيام حيضها ولا تستقبل الصيام وتصل ذلك بالشهرين (الأصل للشيباني 2/220)

ولو كانت امرأة فصامت عن كفارة الإفطار في رمضان أو عن كفارة القتل فحاضت في خلال ذلك لا يلزمها الاستقبال لأنها لا تجد صوم شهرين لا تحيض فيهما فكانت معذورة (بدائع الصنائع 5/111)

(فإن لم يجد ما يعتق صام شهرين متتابعين ليس فيهما رمضان وأيام منهية) وهي يوم الفطر ويوم النحر وأيام التشريق لأن التتابع منصوص عليه وشهر رمضان لم يشرع فيه صوم آخر غيره في حق المقيم الصحيح والصوم في العيدين وأيام التشريق منهي عنه فلا يتأدى به الكامل وينقطع التتابع بدخول هذه الأيام لأنه يجد شهرين متواليين خاليين عن هذه الأيام بخلاف ما إذا حاضت المرأة في صوم كفارة الإفطار أو القتل حيث لا ينقطع به الترتيب لأنها لا تجد بدا منه في شهرين بخلاف كفارة اليمين والنفاس والمرض حيث يستقبل في هذه الأشياء لأنه يمكن وجود شهرين خاليين عن النفاس والمرض ومدة كفارة اليمين قليلة فيمكنها أن تصوم مرتبا من غير حرج (تبيين الحقائق 3/10)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...