Jump to content
IslamicTeachings.org
ummitaalib

Seeing impurities on one's clothes after Salah

Recommended Posts

Seeing blood on one's clothes

 

Q: If a person performed Salaah and a while after that realised that there was blood on his clothes and was not sure when it occurred or messed on the clothes, does Salaah have to be repeated? If yes, should wudhu also have to be repeated?

b.jpg

A: One will regard his clothes to be napaak from the time one had seen the blood on one's clothes. Hence one will not have to repeat the Salaah performed before the time he had seen the blood.

And Allah Ta'ala (الله تعالى) knows best.

( ويحكم بنجاستها ) مغلظة ( من وقت الوقوع إن علم وإلا فمذ يوم وليلة إن لم ينتفخ ولم يتفسخ ) وهذا ( في حق الوضوء ) والغسل وما عجن به فيطعم للكلاب وقيل يباع من شافعي أما في حق غيره كغسل ثوب فيحكم بنجاسته في الحال وهذا لو تطهر عن حدث أو غسل عن خبث وإلا لم يلزم شيء إجماعا جوهرة ( ومذ ثلاثة أيام ) بلياليها ( إن انتفخ أو تفسخ ) استحسانا وقالا من وقت العلم فلا يلزمهم شيء قبله قيل وبه يفتى (الدر المختار 1/ 218-219)

قال الشامي : ( قوله قبله ) أي قبل العلم بالنجاسة ( قوله قيل وبه يفتى ) قائله صاحب الجوهرة وقال العلامة قاسم في تصحيح القدوري قال في فتاوى العتابي قولهما هو المختار (رد المحتار 1/ 219)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Seeing impurity on one's undergarments

 

Q: Recently I performed two Salaahs at a jamaat khana. However the next day I realised my underwear was soiled. What should I do?

b.jpg

A: You should regard your underwear as napaak from the time you noticed the impurity, unless you have got sound evidence to the contrary.

And Allah Ta'ala (الله تعالى) knows best.

( ويحكم بنجاستها ) مغلظة ( من وقت الوقوع إن علم وإلا فمذ يوم وليلة إن لم ينتفخ ولم يتفسخ ) وهذا ( في حق الوضوء ) والغسل وما عجن به فيطعم للكلاب وقيل يباع من شافعي أما في حق غيره كغسل ثوب فيحكم بنجاسته في الحال وهذا لو تطهر عن حدث أو غسل عن خبث وإلا لم يلزم شيء إجماعا جوهرة ( ومذ ثلاثة أيام ) بلياليها ( إن انتفخ أو تفسخ ) استحسانا وقالا من وقت العلم فلا يلزمهم شيء قبله قيل وبه يفتى (الدر المختار 1/ 218-219)

قال الشامي : ( قوله قبله ) أي قبل العلم بالنجاسة ( قوله قيل وبه يفتى ) قائله صاحب الجوهرة وقال العلامة قاسم في تصحيح القدوري قال في فتاوى العتابي قولهما هو المختار (رد المحتار 1/ 219)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...