Jump to content
IslamicTeachings.org
Bint e Aisha

Can a woman in Haidh and Nifaas read the Islamic Literauture/Manzil?

Recommended Posts

Can a woman in Haidh and Nifaas read the manzil?

 

Question and Answer:

Q. Can a woman in Haidh and Nifaas read the manzil? Ur reply will be greatly appreciated

 

(There may be grammatical and spelling errors in the above question. Questions are published as received)

 

 

A. The Manzil consists of some chapters of the Qur’an that are not in the form of Dua. Therefore, it will not be permissible for a person who is impure or a woman in the state of menstruation or Nifaas to recite the Manzil.

Mufti Suhail Tarmahomed

 

 

Fatwa Department
Jamiatul Ulama (KZN)
Council of Muslim Theologians

 

Jamiat.org.za

Share this post


Link to post
Share on other sites
Can a woman in the state of Haidh touch any Islamic literature?
 
Q. Can a woman in the state of Haidh touch a book of Tafseer, Hadith, Duas or any book of Islamic literature?
 
(Question published as received)
 
A.It is permissible for a woman in the state of menses (Haidh) to read or touch any book except the Holy Quran. Therefore, a woman in menses may read or touch books of Tafseer, Hadith, Duas and Islamic literature in general.
 
This ruling is subject to the content of Quran being lesser than the content of Tafseer, Hadith, Duas and Islamic literature. In such a case, it will not be permissible for a woman in menses to touch the printed verses of the Holy Quran.
 
If, however, the content on Quran is more, then it will follow the ruling of touching the Quran i.e. it will not be permissible to touch it without Wudhu.
 
N.B. In normal circumstances, it is preferable (Mustahab) to touch such books in the state of Wudhu. (Shaami 1/177-Tahtaawi Ala Maraaqil Falaah 1/83-Ahsanul Fataawa 2/71)
 
 
And Allah Ta’ala Knows Best
 
Mufti Ismaeel Bassa
 
Confirmation:
Mufti Ebrahim Desai
 
Fatwa Department
Jamiatul Ulama (KZN) 

Council of Muslim Theologians
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Similar Content

    • By ummitaalib
      Is it permissible to have intimacy if the bleeding ends before the haidh pattern?
      Q: If I bled for nine days last month and this month I bled for five days, can I have relations with my husband after five days?

      A: No, it is not permissible. Since your previous haidh pattern was nine days, it is compulsory to refrain from relations for nine days as it is possible that the bleeding may recommence.
      And Allah Ta'ala (الله تعالى) knows best.
      ( ويحل وطؤها إذا انقطع حيضها لأكثره ) بلا غسل وجوبا بل ندبا ( وإن ) انقطع لدون أقله تتوضأ وتصلي في آخر الوقت وإن ( لأقله ) فإن لدون عادتها لم يحل وتغتسل وتصلي وتصوم احتياطا وإن لعادتها فإن كتابية حل في الحال وإلا ( لا ) يحل ( حتى تغتسل ) أو تتيمم بشرطه ( أو يمضي عليها زمن يسع الغسل ) ولبس الثياب ( والتحريمة ) يعني من آخر وقت الصلاة لتعليلهم بوجوبها في ذمتها حتى لو طهرت في وقت العيد لا بد أن يمضي وقت الظهر كما في السراج وهل تعتبر التحريمة في الصوم الأصح لا وهي من الطهر مطلقا وكذا الغسل لو لأكثره وإلا فمن الحيض فتقضي إن بقي بعد الغسل والتحريمة ولو لعشرة فقدر التحريمة فقط لئلا فقط لئلا تزيد أيامه على عشرة فليحفظ ( و ) وطؤها ( يكفر مستحله ) كما جزم به غير واحد وكذا مستحل وطء الدبر عند الجمهور مجتبى.(الدر المختار 1/294-297)
      قال العلامة ابن عابدين-رحمه الله-: (قوله إذا انقطع حيضها لأكثره) مثله النفاس، وحل الوطء بعد الأكثر ليس بمتوقف على انقطاع الدم صرح به في العناية والنهاية وغيرهما، وإنما ذكره ليبني عليه ما بعده قال ط: ويؤخذ منه جواز الوطء حال نزول دم الاستحاضة اهـ وقدمنا عن البحر أنه يجوز الاستمتاع بما بين السرة والركبة بحائل بغير الوطء ولو تلطخ دما. اهـ وهذا في الحائض، فيدل على جواز وطء المستحاضة وإن تلطخ دما وسيأتي ما يؤيده فافهم (قوله وجوبا) منصوب بعامل محذوف أي بلا غسل يجب وجوبا، ومثله قوله بل ندبا (قوله بل ندبا) ؛ لأن قراءة - {حتى يطهرن} [البقرة: 222]- بالتشديد تقتضي حرمة الوطء إلى غاية الاغتسال فحملناها على ما إذا كان أيامها أقل من عشرة دفعا للتعارض بين القراءتين، فظاهره يورث شبهة فلهذا لا يستحب نوح عن الكافي قوله لدون أقله) أي أقل الحيض وهو ثلاثة أيام (قوله في آخر الوقت) أي وجوبا بركوي، والمراد آخر الوقت المستحب دون المكروه كما هو ظاهر سياق كلام الدرر وصدر الشريعة. قال ط: وأهمل الشارح حكم الجماع، ويظهر عدم حله بدليل مسألة الانقطاع على الأقل وهو دون العادة. قلت: قد يفرق بين تحقق الحيض وعدمه، وانظر ما نذكره قبيل قوله والنفاس لأم التوأمين (قوله وإن ولأقله) اللام بمعنى بعد ط (قوله لم يحل) أي الوطء وإن اغتسلت؛ لأن العود في العادة غالب بحر (قوله وتغتسل وتصلي) أي في آخر الوقت المستحب، وتأخيره إليه واجب هنا أما في صورة الانقطاع لتمام العادة فإنه مستحب كما في النهاية والبدائع وغيرهما (قوله احتياطا) علة للأفعال الثلاثة (رد المحتار1/294)
      ومنها وجوب الاغتسال عند الانقطاع هكذا في الكفاية إذا مضى أكثر مدة الحيض وهو العشرة يحل وطؤها قبل الغسل مبتدأة كانت أو معتادة ويستحب له أن لا يطأها حتى تغتسل هكذا في المحيط وإذا انقطع دم الحيض لأقل من عشرة أيام لم يجز وطؤها حتى تغتسل أو يمضي عليها آخر وقت الصلاة الذي يسع الاغتسال والتحريمة لأن الصلاة إنما تجب عليها إذا وجدت من آخر الوقت هذا القدر هكذا في الزاهدي وأما مضي كمال الوقت بأن ينقطع دمها في أول الوقت ويدوم الانقطاع حتى يمضي الوقت فليس بمشروط هكذا في النهاية لو انقطع دمها دون عادتها يكره قربانها وإن اغتسلت حتى تمضي عادتها وعليها أن تصلي وتصوم للاحتياط هكذا في التبيين.(الفتاوى الهندية 1/39)
      Answered by:
      Mufti Zakaria Makada
      Checked & Approved:
      Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)
       
    • By ummitaalib
      Flowers for Women
      by Daughter of Khalid A. Qureshi
      Translation edited by Mufti A. H. Elias
      Special-Laws-For-Females.pdf
       
×