Jump to content

  • Log in with Facebook Log in with Twitter Log In with Google      Sign In   
  • Create Account

Welcome to IslamicTeachings.org

Assalaamu 'alaykum Warahmatullaah!,

Welcome to IslamicTeachings.org, your gateway to increasing knowledge from authentic sources of the Ahlus Sunnah wal Jamaa’ah. IslamicTeachings.org aim to provide articles written by Scholars on all aspects of Islam, advices of Mashaikh, stories, inspiring quotes and links to much more.

Please register and become a member. Get benefit and become a means of benefit for the Ummah by sharing and helping to build the resources at IslamicTeachings.org .

You can register your account in two steps by using your existing facebook, google or twitter account. Take advantage of it immediately, Register Now or Sign In.

Jazaakumullaah!
Guest Message by DevFuse
 

Photo

Sajda-e-shukr


  • You cannot start a new topic
  • Please log in to reply
No replies to this topic

#1 ummitaalib

ummitaalib

    BOARD SENIOR MEMBER

  • Administrators
  • 7369 posts
  • Religion:Muslim

Posted 18 May 2017 - 01:57 PM

Sajda-e-shukr

 

Q: Please inform me about sajdah-e-Shukr. Which mazhabs says it is jaaiz and which says it is not?

bismillah.jpg

A: According to the hanafi madhab, if a person is blessed with any favour, then out of appreciation and gratitude to Allah Ta'ala, he should perform two rakaats salaah. If he suffices upon making a sajdah (which is called sajda-e-shukr), then according to the preferred view in the hanafi mazhab, it is permissible. However, one should refrain from making sajda-e-shukr after the Farz salaah so that people do not consider this as a sunnah. Sajda-e-shukr is also permissible according to the maaliki, shaafi and hambali mazhab . 

 وسجدة الشكر مستحبة به يفتى لكنها تكره بعد الصلاة لأن الجهلة يعتقدونها سنة أو واجبة وكل مباح يؤدي إليه فمكروه

قوله ( وسجدة الشكر ) كان الأولى تأخير الكلام عليها بعد إنهاء الكلام على سجدة التلاوة ط  وهي لمن تجددت عنده نعمة ظاهرة أو رزقه الله تعالى مالا أو ولدا أو اندفعت عنه نقمة ونحو ذلك يستحب له أن يسجد لله تعالى شكرا مستقبل القبلة يحمد الله تعالى فيها ويسبحه ثم يكبر فيرفع رأسه كما في سجدة التلاوة  سراج

قوله ( به يفتى ) هو قولهما  وأما عند الإمام فنقل عنه في المحيط أنه قال لا أراها واجبة لأنها لو وجبت لوجب في كل لحظة لأن نعم الله تعالى على عبده متواترة وفيه تكليف ما لا يطاق  ونقل في الذخيرة عن محمد عنه أنه كان لا يراها شيئا وتكلم المتقدمون في معناه فقيل لا يراها سنة وقيل شكرا تاما لأن تمامه بصلاة ركعتين كما فعل عليه الصلاة والسلام يوم الفتح وقيل أراد نفي الوجوب وقيل نفي المشروعية وأن فعلها مكروه لا يثاب عليه بل تركه أولى

وعزاه في المصفى إلى الأكثرين فإن كان مستند الأكثرين ثبوت الرواية عن الإمام به فذلك وإلا فكل من عبارتيه السابقتين محتمل والأظهر أنها مستحبة كما نص عليه محمد لأنها قد جاء فيها غير ما حديث وفعلها أبو بكر وعمر وعلي فلا يصح الجواب عن فعله بالنسخ كذا في الحلية ملخصا وتمام الكلام فيها وفي الإمداد (رد المحتار 2/119)

فتاوى محمودية 7/475

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

 


My avatar says:   "Laa tahzan, innallaaha ma'anaa" - Do not grieve, indeed Allah is with us [Qur'an 9:40]

 

Blog: Fragranceofmusk